Moj primarni posao jeste snimanje i fotografisanje venčanja. Da ne bude zablude, ne nudim usluge organizovanja venčanja, ali sam na puno njih bio i mogu da napišem veoma korisne savete. Ovi saveti za venčanje će vam pomoći ne samo da dobijete bolji snimak i fotografije, nego da vam ceo dan prođe sa što manje problema.
Najbitnija stvar bez dileme je organizacija vremena. Angažovali ste desetine profesionalaca koji generalno znaju da rade svoj posao i u principu ne bi trebalo da brinete kako će ga oni uraditi. Međutim, ukoliko loše organizujete vreme, oni jednostavno neće moći da pruže svoj maksimum. Vreme je još bitnije za vas, obzirom da loš raspored može da značajno poveća nervozu, a dodatnu nervozu treba izbeći.
Lokacije su jednako bitne i njihov broj treba svesti na minimum. Iz meni nepoznatih razloga, naš narod veoma voli da se vozi na dan svog ili tuđeg venčanja, što samo može da donese nepotrebne probleme. Većina venčanja je subotom i u gradovima, a mnogi gradovi subotom imaju jednaku, ako ne i goru gužvu nego radnim danima. Pogotovo oko 9-15h, kada se na svadbama najviše vozi i ide sa jedne lokacije na drugu. Najbolje bi bilo frizuru, šminku i oblačenje obaviti na jednom mestu. Idealno bi bilo i to već godinama nije retkost, da se mlada i mladoženja spremaju na jednom mestu. Tako su tenzije značajno manje, a mogu da se naprave znatno bolji snimci i fotografije. Vožnja do mlade i kupovina nisu ni malo atraktivni za kameru, a mogu da izazovu nepotreban stres zbog saobraćaja, parkiranja, kašnjenja.
Broj ljudi sa kojima ćete imati interakciju pre restorana takođe treba svesti na minimum. Prilikom spremanja ljudi koji vam nisu bitni mogu da utiču na rad frizera, šminkera, kamermana i fotografa, a viđao sam i dosta slučajeva da bliska rodbina unosi nervozu mladencima svojim sebičnim zahtevima. Pored toga, svi će vam čestitati u restoranu, a ukoliko odložite susret sa većinom do restorana, na taj način ćete izbeći da vam neko čestita 2-3 puta, što zna da bude veoma naporno i loše za šminku i higijenu. Nekoliko prijatelja vam je dovoljno da vam pomognu da se obučete i oko drugih stvari, a treba računati da su tu i šminker, fotograf, kamerman i da će vam i oni pomoći oko dosta stvari, tako da je poželjno da je prostor u kome se pripremate što prazniji.
Put do crkve i kasnije do restorana treba da bude što je moguće direktniji, uz dovoljno viška vremena kako bi se pokrile eventualne nepredviđene stvari, kao što su zastoji u saobraćaju ili vraćanje po zaboravljene stvari. Pre i posle crkve, najčešće u dvorištu, probleme obično mogu da naprave nepoznati ljudi. To su obično nepozvani svirači i prosjaci. Razumem da živimo u ne baš bogatoj zemlji i da svako ima svoj problem, ali oni znaju bukvalno da budu najružniji momenti venčanja i ne vidim zbog čega vi i gosti treba da se bavite njihovim problemima, u okviru svog privatnog vremena. Pokušajte sa nekim nadležnim iz crkve unapred da sprečite ove probleme, mada sumnjam da će to biti u potpunosti moguće. Najbolje je da zadužite nekoga od gostiju, po mogućstvu krupnije građe, da sve nepozvane ljude ljubazno zamoli da vas ostave na miru i da se drže po strani, a “muzičarima” da ne sviraju. Ovo je pogotovo bitno prilikom izlaska nakon ceremonije, kada mogu da se naprave veoma lepi snimci i fotografije, a kada će u suprotnom skoro sigurno u kadrovima biti neki nepoznati ljudi, a na mikrofonu kamere neka muzika koju ne želite da čujete.
Nakon crkvene ceremonije, ukoliko imate fotografe iz restorana koje niste mogli da izbegnete, možete očekivati da će oni pokušati da organizuju fotografisanje mladenaca i svih gostiju pojedinačno. U ekstremnim slučajevima, oni će pokušati da izdvoje mladu sa jedne strane i mladoženju sa druge, kako bi svakog kosta pojedinačno fotografisali i to po dva puta. Ovo je ono što po svaku treba da izbegnete. Ovakva fotografisanja su naporna, oduzimaju vreme, skidaju šminku i u većini slučajeva zahtevaju ljubljenje po tri puta, koji će se takođe ponoviti u restoranu. Ukoliko želite formalne fotografije iz crkve, dovoljno je to uraditi sa roditeljima, rođenom braćom ili sestrama, kumovima i to bi trebalo da bude to. Velika grupna fotografija je svakako lep momenat i ona se može obaviti u crkvi, mada je u većini slučajeva nju lakše napraviti ispred crkve. Bidermajer se po želji može baciti ispred crkve ili u restoranu.
U većini slučajeva između crkve i restorana odvija tzv. “session,” odnosno snimanje i fotografisanje mladenaca na odabranoj lokaciji. Nekada se ovo može obaviti i pre crkve, zavisno do vremena i dogovora. Odmah posle crkve je praktično sve ljude moguće poslati u restoran – vama će to biti od koristi, a i oni će jedva dočekati. Na “session” povedite što manji broj ljudi, samo nekoga da vam pomogne ako nešto zatreba. Mladi obično znači kuma da pridrži bidermajer, veo, šlep, a mladoženji ne treba niko. Ukoliko vas neko blizak vozi, on može da se prošeta sa vama i eventualno dobije koju fotografiju, ali bi još bolje bilo da se za to vreme odmori negde. Kumovi, braće, sestre, prijatelji skoro nikada ne završe u fotografijama i snimcima na sessionu, jer za to ne bude dovoljno vremena, a uglavnom otežavaju posao kamermanu i fotografu, što dodatno oduzima vremena, kojeg obično nema dovoljno. “Drugarske” fotografije možete da napravite u restoranu, tokom igranja i one će tako izgledati lepše, a “session” treba da bude ostavljen za vaše intimne momente.
Idealno bi bilo da se izabere samo jedna lokacija za snimanje i fotografisanje ili ako ih ima više, da nije potrebno ići automobilom između tih lokacija. Snimatelj i fotograf često nose puno opreme i uzimanje opreme i vraćanje u automobil samo troši vreme koje inače može da se iskoristi za bolje snimke. Potrebno je ostaviti makar sat vremena za snimanje i fotografisanje, poželjno je i više – to nije uvek slučaj, nekada i sat vremena zna da bude sasvim dovoljno, pod uslovom da je lokacija dobra, da nema društva koje smeta i da se sve odvija efikasno. Na ovim mestima treba izbegavati kliše fotografije i previše nameštanja, guranje drveća, povlačenje kravate, skakanje i sl., već odnos između mladenaca treba da bude prirodan, blizak i tečan. Ne pokušavajte da ponovite tuđe fotografije, jer to ne pomaže ni vama, ni fotografu/snimatelju. Ukoliko je lokacija lepa, treba da se opustite, fokusirate na svog partnera i lepi kadrovi će sami doći.
Pretpostavićemo da će matičar doći u restoran radi građanske ceremonije. Fotograf i kamerman treba da budu u restoranu 30-60 minuta pre ceremonije, kako bi mogli da se pripreme i snime izgled restorana i dekoraciju – ovi kadrovi su bitni i često lepi, kako bi se ispričala priča na najbolji način. U većini slučajeva mladenci će se u restoranu pojaviti prvi put kada i matičar dođe, a ukoliko se pojavljuju ranije, potrebno je da kamerman i fotograf imaju dovoljno vremena da se za to pripreme i poželjno pre toga snime dekoraciju.
Sada ide jedan od komplikovanijih delova dana, obzirom da se za kratko vreme odbija nekoliko bitnih elemenata. U većini slučajeva odmah posle matičara gosti požure da vam čestitaju, što automatski znači početak formalnog fotografisanja, koje može da traje 30-60 minuta zavisno od broja gostiju. Posle toga mladenci najčešće žele pauzu, nakon koje ide prvi ples i bacanje bidermajera. Međutim, po meni ovaj deo može da se uradi na bolji način. Kako vaš prvi ulazak u restoran znači i najavu od strane muzike, ustajanje gostiju i aplauz, savršeno bi bilo kada bi se taj ulazak nastavio u prvi ples. Da prvi taktovi izabrane pesme budu dobri za vaš ulazak, a nastavak za ples. Matičar treba da bude spreman za svojim stolom, koji neće smetati na podijumu za igru. Matičaru neće smetati tih 2-3 minuta plesa, ukoliko vi niste kasnili. Moj iskreni savet jeste da muzika nikako ne poziva goste da vam se pridruže tokom plesa i da ih zapravo zamoli da podijum ostave samo za vas. Pored toga što će to omogućiti bolje snimke i fotografije, sama intima prvog plesa bude narušena ukoliko se podijum napuni. Ujedno ćete i sami na kraju plesa lakše napraviti tranziciju ka matičaru koji vas čeka. Ako neko od partnera ne voli da pleše, dogovorite sa muzikom kraću verziju željene pesme, što nekada zna da bude znatno lepše, jer duža pesma za prvi ples zna da ubije eleganciju tog momenta. Deset puta naglasite menadžeru restorana da se konobari NIGDE ne kreću dok traje 2-3 minuta prvog plesa. Konobari veoma često pokvrate snimak prvog plesa. Prvi ples još mogu da vam pokvare i deca, koja će juriti za dimom, balonima od sapunice i sl. Iz nekog razloga roditelji ih dovedu u prvi red i onda puste. Krajnje sebično sa njihove strane, deca nisu kriva jer nisu ni svesna šta čine. Probajte roditeljima sa malom decom da najavite da je prvi ples neretko vizuelno najlepši deo dana i da često bude narušen zbog onoga što deca rade. Ukoliko bidermajer nije bačen ispred crkve, možete pokušati da ga bacite neposredno posle ceremonije, ali to mora da bude dobro organizovano sa muzikom i vašim drugaricama, kako bi se to obavilo što pre, jer su ljudi veoma nestrpljivi i naleću sa svih strana da vam čestitaju. Bidermajer možete baciti i kasnije tokom večeri, ali nije loše to obaviti posle matičara i pre čestitanja.
Nakon čestitanja ćete sigurno poželeti pauzu, a posle toga kreće žurka i više nema većih problema koje mogu da zadese vas kako mladence i mene kao kamermana. Bitno je znati tačno vreme kada će izaći torta, kako bi kamerman i fotograf pripremili baterije, kartice i objektive. Prilikom dogovora sa restoranom naglasite makar deset puta da ne želite da vidite ni jednog konobara blizu vas tokom sečenja torte, osim ako ih vi ne pozovete. Konobari žele da otaljaju tortu i da se ona završi što pre. Pa tako pomažu mladencima da je iseku i samo što im ne gurnu u usta. Veoma su lepe scene mladenaca koji se “muče” da sami iseku tortu i konobari uvek kvare te kadrove. Torta treba da potraje, da je na miru isečete, pojedete, da vas ljudi vide, da se dive vama i torti, a ne da gledaju konobare kako vas zaklanjaju. Ukoliko imate i šampanjac, zaboga kupite još 3-4 jeftine boce u Tempu za 450 dinara (ako već restoran neće da se ponudi) i sipajte ostalim gostima. Veoma je ružno da drugi gledaju vas, kumove i vaše roditelje kako pijete šampanjac nakon torte, a da za ostale goste nema. Kada dobijete šampanjac, molim vas ignorišite pozive restoranskih fotografa da svi podignete čaše, spojite ih i gledate u fotoaparat. Ima li bezveznije slike. A i ukrštanje ruku i ispijanje od strane mladenaca, više liči na dva pijana drugara u kafani sa brljom, nego na mladence sa šampanjcem koji treba da budu međusobno nežni. Umesto toga, kucajte se međusobno, smejte se, pijte šampanjac, nazdravite sa ostalim gostima, ponašajte se elegantno u skladu sa pićem koje držite. Ne kočite se zbog fotografija, one će ispasti mnogo lepše ukoliko se budete gledali međusobno, a ne u objektiv.
Bilo kakva iznenađenja u toku večeri, uključujući i govore, potrebno je najaviti kamermanu. Brza regovanja su nemoguća ako želite kvalitet. Muzika će sigurno praviti nekoliko pauza u toku večeri, a najbolje je da sa njima unapred dogovorite vreme za te pauze, uz obavezno kombinovanje vremena kad izlazi torta. Na taj način će žurka biti bolja jer će imati bolje organizovane segmente, a muzičari efikasniji jer će znati da rasporede pesme, a kasnije i odmor. Ukoliko vam se svadba odvija u periodu tokom kojeg se emituju emisije gde se amateri takmiče u pevanju, velike su šanse da će nekoliko gostiju želeti da vam otpeva pesmu. Probajte u dogovoru sa muzikom da unapred to sprečite. To pevanje obično zvuči veoma loše jer 1) ta osoba često ne zna da peva i 2) nije baš tako lako u sekundi pripremiti zvuk za neku nasumičnu osobu iz mase. Još jedna stvar koja estetski može da naruši vašu svadbu jeste razno osoblje. Konobarima je tu naravno mesto i oni nisu problem, ali definišite sa menadžerom restorana koliko još osoba sporednih profesija će se tu pojaviti, jer zašto bi neko gledao vašu privatno okupljanje (a ono je privatno sve i da dovedete 2000 ljudi) ako mu tu nije mesto. Muzika neretko dovede neke buduće mladence da ih slušaju i smesti ih negde sa strane, što je veoma ružno, a isto rade menadžeri restorana kada prodaju drugim budućim mladencima prostor prikazujući vašu svadbu, uživo. Jasno dajte do znanja da hoćete da vidite samo zvanice i ljude koji zaista tu nešto rade. Još je gora situacija sa restoranskim fotografima. Obavezno definišite broj fotografa u restoranu, devojaka koje prodaju fotografije, vozače kartica/slika. Sa glavnim fotografom unapred da odredite tačan broj ljudi koji će tu biti i pokušajte taj broj da maksimalno smanjite. Više im puta dajte do znanja da moraju da rade diskretno i da ne prave haos, jer tri fotografa, 7-8 devojaka koje prodaju slike i vozač za čas naprave haos ako se previše eksponiraju.
Opšti saveti za bolje snimke i fotografije
Šminkanje – najčešće će vas šminker postaviti kako njemu odgovara i to je svakako dobra ideja, ali ako već možete da birate, gledajte da oko vas može da se napravi ceo krug ukoliko ne sedite ispred ogledala. Dakle nemojte da sednete previše blizu prozora, već više ka sredini sobe. Mešanje dnevnog svetla i sijalica nije dobro, osim ako u pitanju nije ogledalo sa velikim brojem sijalica kod profi šminkera.
Spremanje – sa vama u sobi treba da bude nekoliko ljudi, ali ne previše. Za mladu dve, tri, najviše četiri drugarice, a za mladoženju obično jedna osoba. Od pomoći je ukoliko se to dešava u što većoj prostoriji – nekada je moguće isprazniti dnevnu sobu za tu namenu. Mešanje dnevnog svetla i sijalica nije dobro, već je najbolje napraviti svetlo samo korišćenjem dnevnog, ukoliko ga ima dovoljno. Nije potrebno mnogo svetla, ukoliko je moguće postaviti se tako da se efikasno koristi neki prozor na primer.
Izlazak iz kuće/zgrade – idealno bi bilo da mladoženja vodi mladu i da oni u jednom mahu uđu u sprema kola. Bez stajanja, dozivanja, preparkiravanja i slično. Zadnje prozore treba otvoriti sa obe strane jer se tako dobije par zanimljivih kadrova. I nakon toga krenuti bez previše čekanja.
Crkva – ukoliko ima dovoljno vremena u dvorištu crkve javite se i pričajte sa što više gostiju (izbegavajte ljubljenje ako je moguće). Ulazak bi trebalo da bude u jednom mahu, bez zastajanja, okretanja i priče. Ovako bi trebalo da se radi u Pravoslavnim crkvama. Bidermajer pre toga ostavite nekome. Mladoženja ide sa desne strane, mlada sa leve. Dolazi se do sredine gde je ikona – prekrstite jednom i poljubite, neka mladoženja ne daje tu nikakve novčane priloge, to izgleda veoma ružno na snimku. Kako mlada završi sa ikonom, odmah treba otići do oltara – skroz do kraja crkve napred i tu sačekati, mlada levo, mladoženja desno. Kumovi malo iza. Ukoliko ovo uradite u jednom mahu, to na snimku izgleda mnogo lepše nego kad ne znate šta treba da radite. Kava vam pop bude stavio burme, staviće prvo kontra (mušku na žensku ruku i obrnuto) – tako treba, nemojte ga ispravljati, samo ćutite. Kada se od oltara vratite ka sredini crkve (kod one ikone sa početka), pop će vam reći da se rukujete (desna na desnu ruku) što mladenci čuju kao da treba da se poljube, pa izgleda malo sve nespretno na snimku i nekim popovima se to ne dopada. Kada se završi ceremonija, lepo se dugo poljubite u usta, nijedan pop nikada to nije zamerio, a često se mladenci poljube ovlaš ili u obraz, što baš izgleda komično i oduzima se od snimka.
Session – ukoliko ste u mogućnosti, odaberite što kasniji deo dana, kada je sunce niže. Mada sam svestan da to obično nije moguće, pogotovo leti. Ne insistirajte previše na zelenilu, jer ima i drugih boja osim zelene. Takođe nije dobro ni da je puno hlada, ni da je puno sunca. Za bolje snimke i fotografije najbolje je imati različite boje, prirodu, pejzaže, arhitekturu, stazice, klupe i sl. Naravno, nije sve moguće ostvariti, ali što više raznolikog ambijenta imate, to ćete dobiti bolje snimke i fotografije. Ne pozirajte previše, već se trudite da vam pokreti budu prirodni i nežni i da imate prisan odnos sa partnerom. Ne pravite grimase i bacite žvake. Ne plašite se zatvorenih prostora za session, to nekada može da bude veoma dobra ideja, pogotovo ako je vremenska prognoza nesigurna, a zatvoreni prostori često deluju otmenije. Samo je potrebno organizovati ih pre dana venčanja.
Prvi ples – za prvi ples dobro ukoliko imate veći prostor. Kao što sam već rekao, potrudite se da tuda ne prolaze konobari ta 2-3 minuta i da se ne igraju deca. Ukoliko želite efekte, najbolji će biti gusti dim koji se pravi pomoću suvog leda, mašina za pravljenje balona od sapunice, a uz ove dve stvari poželjno je i da postoji neko oštro svetlo koje nisko bije na vas koji igrate. Mini vatromet oko vas može da bude dobar, ali ne uvek.
Osvetljenje restorana – restoran će se verovatno hvaliti kako ima LED svetlo koje se kontroliše putem kompjutera. To je recept za vizuelnu katastrofu. Jer je obično u pitanju veoma jeftino svetlo sumnjivog porekla okačeno bez puno smisla i neki klinac koji je uključio “random” na laptopu. Nije problem što to otežava posao kamermanu i fotografu, nego što vizuelno izgleda veoma loše. Ukoliko je u vašoj moći, probajte da dobijete sledeće. Objasnite da zeleno svetlo ne želite uopšte da vidite, a i čisto crveno. Svetlo koje ide u pozadinu treba da bude negde na rasponu između plavog i ljubičastog. Svetlo koje ide na ljude trebalo bi da bude na rasponu između belog i pažljivo kontrolisanog narandžasto-žutog. Svetlo koje ide na pozadinu (zidove, stolove dalje od podijuma) treba da bude 20-50% slabije nego ono na podijumu. Idealno bi bilo da se ljudi na podijumu uopšte ne osvetljavaju LED-om, već da se koristi neko konvencionalno svetlo (sa naravno standardnom belom ili “žutom” bojom). Niska spot svetla koja “uleću” na podijum značajno podižu kvalitet snimka tokom žurke. Takođe objasnite menadžeru da mrak nije recept za dobru atmosferu, meni nije problem, moja kamera snima i u mraku bez svetla, već da to više liči na neku seosku žurku u domu kulture, nego na elegantno venčanje.